måndag 16 mars 2015

Den dystra verkligheten kommer ändå med förhoppning

Idag fick jag en drös med teckningar föreställande bilar, hus och flaggor. Barn här nere tecknar med andra ord liknande barn gör hemma i vårt avlånga land. Bara en likhet utav många.
Dessvärre har jag också en dålig nyhet att berätta. Det är lagligt att slå barn i skolan i Ghana och på "min" skola såg jag det för första gången idag. Eleverna kunde inte svara på frågan tillräckligt snabbt och fick då varsina rapp med pekpinnen på en av sina händer. En av flickorma begravde sitt ansikte i skolbänken. Givetvis var jag tvungen att ifrågasätta detta tillvägagångssätt på ett halvsmidigt sätt direkt inför eleverna innan jag sen gick för att fråga min lärarvän Timothy om skolans regler. Han medgav att läraren hade gjort fel som slagit barnen av angiven anledning och sa att  skolan "bara"  straffar elever fysiskt om de gör något dumt. Om man inte kan svara på en fråga tillräckligt snabbt ska man få mer tid och sen en ledtråd innan läraren ger det korrekta svaret vid behov. Jag informerade honom om hur Sverige ser på barnaga och Timothy tyckte det lät klokt. Det positiva i denna tragiska händelse är att jag fick en möjlighet att utbyta synsätt med lärarna och efter att jag upplyst dom om att barnaga bara skapar rädsla och inte respekt för läraren/den vuxne fick jag den förståelse jag sökte.
Men det är ännu en lång väg kvar att vandra i detta land...

//Oskar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar