tisdag 17 mars 2015

Barn lär sig tidigt.



På landsbygden men också i stan i Ghana lär sig barnen tidigt att bära tungt på huvudet. Der kan vara allt från stora baljor med vatten i till grenar i massvis.  Tyngden som dom bär på sina huvuden är inte lätt vågar jag påstå. Känslan för det fick jag när jag hjälpte en av skolflickorna ned med sin balja och kände bicepsen arbeta likt dom gör för biffarna på gymmet hemma.
Barnen hjälper på sin lediga tid familjen med att bära vatten och mat ut till männen på deras odlingar men de lär sig också att hjälpa till för att kunna vara en duktig partner i vuxen ålder. Eller rättare sagt en duktig kvinna. För det är i huvudsak kvinnor som använder huvudet som behållare, även om en och annan man syns göra samma akrobatiska manöver då och då. Det sker mest vid busshållsplatserna försäljning  i stadområden men också på landsbygden när grenar ska bäras hem.



Denna helg fick jag följa med Wodomes hövding och son till deras odling. Där fick jag se hur väl de nyttjar naturens tillgångar till att odla jam, bank och kasava.  Framförallt kasavan slog mig som nämligen välutvecklad grönsak. Dess stam som var tre meter hög gick enkelt att hugga i mindre bitar på 20 cm för omplantering. Bara att trycka ned i jorden och vips så börjar stamen odla nya rötter som innehåller kasava.



Jag fick även se hur bönderna går till väga för att ta till vara på palmernas söta saft och utveckla den stora inkomstkällan palmwine. Föga förvånande att alkohol bringar in en stor summa pengar sgå jag leendes på när svetten lackade ur böndernas hårda kroppar. Ett riktigt slitgöra! Men givetvis fick jag inte hjälpa till. Första gången tittar man hur man gör.

I Ghana är folk vänliga, ibland lite för vänliga...

//Oskar







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar