måndag 4 februari 2013

11 händelserika dagar!

Tiden går fort när man har roligt brukar man säga och det verkar ligga något i det. Om vi inte räknat fel så har vi nu varit i Sydamerika i 11 dagar och vi har hunnit med otroligt mycket. Vi landade i Lima den 24 januari och hade då flygit i två olika grupper, ett gäng flög tidigt på morgonen via London och Miami och landande därför logiskt nog först av oss i Lima, tidigt på torsdagsmorgonen. Detta gäng bestod av Lisen, Malin och Sabina.
Gäng nummer två Rebecka, Pernilla och Sandra flög via Frankfurt och Sao Paolo och landade i Lima någon gång mitt på dagen.

I Lima stannade vi endast två dagar, vi hann se oss om lite i den gamla delen av stan, tydligen var den spanska kungen på besök där just då men vi lyckades aldrig få någon skymt av honom och inte heller hade vi visst att det var han om vi hade sett honom. Några av oss trotsade även de stora vågorna och tog ett dopp i Stilla Havet.

På kvällen den 25/1 tog vi en 22h nattbuss vidare till Cusco. Vägen dit var slingrig och tittade man ut genom fönstret var där ett stup rätt ner. Resan gick ändå bra och vi lyckades ta oss hela vägen till Cusco.

Cusco ligger på ca 3400 meters höjd och för några av oss kändes det i kroppen framåt kvällen i form av lite illamående, trötthet och huvudvärk. Med tanke på att vi dagen efter skulle påbörja en 4 dagars trekkingtur så fanns inte så mycket annat att göra än att ta ett höjdsjukepiller och gå och lägga sig och hoppas på det bästa.

Den 27/1 var vi uppe med tuppen. Höjdsjukan hade lagt sig och vi blev upphämtade på hostellet av guiderna som skulle vägleda oss på vår vandring med Machu Picchu som slutdestination.
Efter gemensam frukost körde de oss upp i Anderna på drygt 4000 meters höjd där vi sedan fick ta oss ned på Mountainbike längs de slingriga vägarna. Ganska härligt faktiskt med tanke på att det bara gick nedför så det jobbigaste man behövde göra var att hålla på bromsen. Dagen avslutades med ett natt på hostel i Santa María.

Nästa dag var vi också uppe tidigt och det vi gjorde mestadels av dagen var att gå. Gå, gå, gå. Vi vandrade i djungeln, stannade och provade viltväxande frukter, korsade Inkaleden, gick på smala stigar i bergen med bergsväggen på högersidan och stup på vänstersidan.
Efter en lång dags vandring belönades vi med bad i varma källor! Natten tillbringade vi i Santa Teresa.

Sedan kommer vi till den dag då några av oss var modigare än vanligt! För kvällen innan var vi några som anmälde oss till att åka linbana. Den högsta linbanan var på 150 meters höjd och den längsta var 500 meter lång. Totalt var det 6st olika linbanor. Bildbevis kommer senare!
Häftigt var det i alla fall och man kände sig minst sagt levande!
Efter linbanan vandrade vi lite till, denna gången inte så mycket i djungeln och bergen utan längs med tågrälsen mot Aguas Calientes där vi skulle sova till natten.
Efter kvällens middag tog våra guider avsked av oss och gav oss all information vi skulle behöva för att bestiga Machu Picchu.

Kl 04.00 steg vi upp på morgonen den 30/1, slängde i oss lite frukost och påbörjade återigen vår vandring. Malin och Sandra hade båda ont i magen och mådde illa så det dröjde inte länge innan vi halkade efter de andra. Och där kämpade vi på trappsteg för trappsteg. Stannade med jämna mellanrum, den ena stunden för att hämta andan den andra stunden för att känna efter om man behövde kräkas. Tillsammans var vi starka och vi måste skryta om vi så höjer oss själva till skyarna, för när man är sjuk så är inte förstahandsvalet att gå upp för de nästan 2000 trappstegen till Machu Picchu, men vi klarade det! Och visst var det vackert! Det finns ju en anledning till att det blivit utnämnt till ett av världens 7 nya underverk. Övriga gänget njöt nog än så mer av den vackra utsikten!

Efter Machu Picchu tog vi oss tillbaka till Cusco igen, försökte vila ut, turistade lite och dagen därpå tog vi en buss vidare till Copacapana i Bolivia med den kända Titicacasjön som en av sevärdheterna.

Dagen därpå var det dags att resa vidare igen, och vi tog en ny buss till Cochabamba via La Paz. Idag mötte vi upp med vår lärare Thomas här i Cochabamba. Vi har tagit det lungt idag, ätit och varit på bio. Härligt att äntligen få återhämta sig lite efter en så intensiv start på vår resa. Imorgon börjar vi spanskastudierna!